Γράφει ο ΠαπαΗλίας Υφαντής
Οι Γαδαρηνοί (Λουκά Η, 27-39)) ζούσαν στην παρανομία. Και για πολλούς άλλους λόγους, αλλά και για τη χοιροτροφία, η οποία απαγορευόταν απ’ το μωσαϊκό νόμο...
Η επίσκεψη, λοιπόν, του Χριστού στη χώρα τους ήταν η επίσκεψη στη χώρα της παρανομίας και της κακονομίας (δυσνομία τη λέει ο Σόλωνας). Και είναι χαρακτηριστικό ότι αυτός, που του έκαμε την «τιμή» να τον υποδεχτεί, ήταν ο Διάβολος αυτοπροσώπως. Ο οποίος και τον προϋπάντησε με κραυγές, λέγοντάς του: «Τι εμοί και σοι, Ιησού Υιέ του Θεού»! Που σημαίνει, ποια σχέση μπορεί να υπάρχει ανάμεσα σε σένα και σε μένα….
Όπου θα μπορούσε να πει κάποιος ότι ο Διάβολος μιλάει στο Χριστό για διακριτούς ρόλους. Όπως συμβαίνει και με κάποιους εκπροσώπους του πολιτικοοικονομικού κατεστημένου στις μέρες μας. Οι οποίοι διαμαρτύρονται, όταν νομίζουν ότι κάποιοι κληρικοί μπαίνουν στ’ αμπελοχώραφά τους.
Δεν διαμαρτύρονται βέβαια εναντίον των κληρικών, που γίνονται το ανήθικο ηθικό στήριγμα της αδικίας και είναι το δεκανίκι του καπιταλιστικού κατεστημένου. Διαμαρτύρονται εναντίον εκείνων, που καταγγέλλουν την καλπάζουσα αδικία, που το πολιτικοοικονομικό κατεστημένο νομοθετεί και εφαρμόζει σε βάρος του λαού.
Εμείς, λένε οι κύριοι αυτοί, θέλουμε να αδικούμε, να κλέβουμε και να ληστεύουμε το λαό. Είναι προνόμιο και δικαίωμα, που αντλούμε απ’ την ελεύθερη οικονομία μας. Και, συνεπώς, εσάς, δεν σας πέφτει λόγος.
Δική σας δουλειά είναι να ασχολείστε με την άλλη ζωή. Για τα μετά θάνατο. Κηδείες, δηλαδή, μνημόσυνα. τρισάγια. Και, σε κάθε περίπτωση, να είστε-όπως είπε και ο συχωρεμένος ο Μαρξ- το ναρκωτικό του λαού. Και βέβαια ο μοναδικός επίγειος χώρος για τη δική σας δραστηριότητα είναι αυτός των ναών και των νεκροταφείων. Όπου και τα λόγια σας πρέπει να είναι ανάλογα.
Που σημαίνει ότι μπορείτε να μιλάτε μόνο για την άλλη ζωή. Και σε καμιά περίπτωση για την εδώ ζωή. Όπου τα κοπάδια των ανθρώπων ανήκουν στη δική μας δικαιοδοσία. Έτσι ώστε να κανονίζουμε το ποιοι και πόσο και πώς και πότε θα ζήσουν και θα πεθάνουν ή πότε εμείς θέλουμε να πεθάνουν. Οπότε ανήκουν στη δική σας αρμοδιότητα. Κηδέψτε τους, διαβάστε τους τρισάγια και μνημόσυνα. Όσα και όποτε θέλετε. Ιδιαίτερα μάλιστα όταν το φέουδο του θανάτου είναι τόσο κερδοφόρο και πλουτοφόρο….
Γιατί, λοιπόν, να ανακατεύεστε στα δικά μας οικόπεδα! Ώστε να μας δημιουργείτε προβλήματα! Κι, ενώ εμείς για σας είμαστε τόσο γαλαντόμοι, να μας αναγκάζετε να ρχόμαστε σε σύγκρουση μεταξύ μας! Όταν μπορούμε να είμαστε ιδιαίτερα επωφελείς οι μεν για τους δε…
Κι όμως στους ναούς τελείται η θεία λειτουργία. Που σημαίνει το έργο του Θεού και του λαού. Και το έργο αυτό δεν μπορεί να περιορίζεται στους τέσσερις τοίχους του ναών. Ούτε να αφορά μόνο τους πεθαμένους. Αφού σχετίζεται και πρέπει να σχετίζεται κυρίως και προπάντων με τους ζωντανούς. Σε κάθε στιγμή και τόπο. Και να αφορά όλους τους ανθρώπους. Και όλα τους τα προβλήματά. Και όχι μόνο όσους συγκεντρώνονται στους τέσσερις τοίχους των ναών.
Το θείο δράμα διαδραματίζεται παντού και πάντοτε. Και ιδιαίτερα εκεί, όπου οι «ελάχιστοι αδελφοί» του Χριστού βασανίζονται και υποφέρουν. Όπου προδίδονται και σταυρώνονται. Για τ’ αργύρια του μαμωνά. Οπότε η σιωπή εμάς των χριστιανών ισοδυναμεί με το «άρον-άρον σταύρωσον αυτόν», που κραύγαζε ο όχλος, ζητώντας τη σταύρωση του Χριστού.
Και ιδιαίτερα εμείς οι κληρικοί, όταν αποδεχόμαστε τον παθητικό ρόλο, που μας εκχωρεί το πολιτικοοικονομικό κατεστημένο, μοιάζουμε με τον Πόντιο Πιλάτο. Που, ενώ αναγνώριζε την αθωότητα του Χριστού, τον παρέδωσε, «εις το σταυρωθήναι». Και ένιβε, μάλιστα, υποκριτικά τα χέρια του. Πιστεύοντας ότι, μετά το κακούργημα, που μπορούσε να αποσοβήσει και το επέτρεψε, θα μπορούσε μολαταύτα να είναι και αθώος.
Αλλά, ας ξαναγυρίσουμε στο Ευαγγέλιο και στα λεγόμενα του… Διαβόλου: Ο Διάβολος δεν μίλησε στο Χριστό μόνο για τους διακριτούς ρόλους. Αλλά και διαμαρτυρήθηκε, επειδή πήγε στη χώρα των Γαδαρηνών σε χρόνο ακατάλληλο για το έργο του και την αποστολή του. Και μάλιστα τον κατηγόρησε ως δήμιο και βασανιστή του. Απ’ τη στιγμή, που κατάλαβε ότι πρόθεσή του Χριστού ήταν να τον διώξει απ’ τον άνθρωπο, στον οποίο είχε κάμει κατοχή.
Θαυμάστε την πονηριά του Διαβόλου! Ενώ ήταν θύτης παρουσιάζεται σαν θύμα. Τόσα χρόνια βασάνιζε αυτόν τον άνθρωπο. Και μάλιστα με τα δαιμονικά του βασανιστήρια. Και τον τερματισμό των βασανιστηρίων σε βάρος του ανθρώπου τον παρουσιάζει σαν βασανισμό σε βάρος αυτού του ίδιου. Που σημαίνει ότι ανάπαυση και η ευτυχία για το Διάβολο είναι ο βασανισμός των ανθρώπων. Και αντίστροφα: Βασανιστήριο για το Διάβολο και τους «συν αυτώ» είναι η ανάπαυση και η ευτυχία του ανθρώπου…
Και θαυμάστε τις αντιστοιχίες της συμπεριφοράς του Διαβόλου με τη συμπεριφορά κάποιων σύγχρονων διαβολανθρώπων: Όπως του εφευρέτη των κρεματορίων, του Γκουαντάναμο και άλλων ανάλογων «ευαγών» ιδρυμάτων. Που μπορεί να είναι χειρότεροι ακόμη κι απ’ το Διάβολο. Κι ενώ οι ίδιοι είναι αρχιβασανιστές και αρχιτρομοκράτες ολάκερης της ανθρωπότητας κατηγορούν ως τρομοκράτες εκείνους, που προσπαθούν να αντισταθούν στον ολοκληρωτισμό της δικής τους τρομοκρατίας.
Που σημαίνει ότι οι ρόλοι του Χριστού από το ένα μέρος και του Αντίχριστου από το άλλο είναι διακριτοί και ξεκάθαροι. Εκείνο, που απομένει σε μας είναι να ξεκαθαρίσουμε το δικό μας το ρόλο:
Αν δηλαδή, προτιμούμε να ακολουθήσουμε το Χριστό ή θα συνεχίσουμε να συρόμαστε πίσω απ’ το Διάβολο και τους διαβολανθρώπους!…
Παπα-Ηλίας Υφαντής
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου